Sider

mandag den 1. oktober 2012

Franske kager

Hej læsere!

I sommers var jeg en tur i Frankrig med min mor,far og søster. Den sidste dag kørte jeg og min far til et konditteri og købte lækre kager, som jeg længe har gået og tænkt på- og ENDELIG har jeg fundet ud af hvad de hedder og fundet en opskrift på dem.


Vil gerne dele opskriften med jer, da den er rigtig nem og perfekt til eftermiddags- eller aftenskaffen.



Eclairs med vanille creme

Dej:
140g hvedemel
1 tsk. sukker
1 1/4 dl mælk
1 1/4 vand
100 g smør
2æg

Creme
3 dl mælk
50 g sukker
2 æggeblommer
1/2 vanille stang
2 spsk. majsstivelse eller kartoffelmel

3 dl piskefløde
________________________________

Creme: Kog mælk, sukker, æggeblommer, majsstivelse/kartoffelmel, vanillekorn og stang sammen. Rør i massen med et piskeris til klumperne er rørt ud og det er blevet cremet.
Afkøl cremen og drys et tyndt lag sukker på overfladen for at undgå skind på toppen.

Dej: Vand, mælk og smør røres sammen i en lun gryde til smøret er smeltet. Sluk komfuret når det når kogepunktet, og sigt mel i. Rør massen sammen, og tilsæt 2 sammenpisket æg til du får en glat dej.
Dejen puttes i en tylle og sprøjt den ud i små baner på en bageplade med bagepapir, og giv dem 25 minutter i en forvamet ovn på 200 grader. "Stængerne" skal blive gyldne, gerne lyse-brune på toppen. Pas på at vandbakkelserne ikke falder sammen!
Pisk fløden til flødeskum, og put skummet i en pose med tyl

Flæk de nedkølede vandbakkelser og smør dem med vanillie-creme i "underen" og i "overen", sprøjt flødeskum på "underen" til det dækker overfladen og læg toppen på.

for at gøre den ekstra lækker kan du overtrække den med chokolade, eller glasur drysset med frysetøret hindbær :)


Kan også anbefale at tilsætte pistace-creme, eller en stærk kaffe i cremen. Det er en rigtig lækker- og ikke tung kage :)
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar